A RABus projekt során Mannheimben és Friedrichshafenben egy az eddigieknél sokkal gazdaságosabb és modernebb tömegközlekedési struktúra váltásra készülnek. A Baden-Württemberg állam által, eddig hétmillió euró támogatást kapott projekt, két működő laboratóriumból áll Németország délnyugati részén, a mannheimi Franklin kerületben és Friedrichshafen városában. Ahhoz, hogy a beruházás valóban minőségi és hatékony legyen rengeteg tesztelési folyamaton kell végigmenni a szakértőknek.
A járműveknek készen kell állniuk a rendszeres forgalomban történő működésre. Ezt azt jelenti, hogy a városi területeken legalább 40 km/h sebességgel, azonkívül pedig legalább 60 km/h sebességgel kell haladniuk. Fontos szempont, hogy az önműködő buszok a helyi közlekedés pulzálását ne akadályozzák, helyette alkalmazkodjanak az adott viszonyokhoz.
A projekt holisztikus szemlélettel több aspektusból vizsgálja az autonóm járművek bevezetését, mint például a társadalmi elfogadottság, a gazdasági hatékonyság és a műszaki megoldásokkal kapcsolatos kísérő kutatások révén.
Társadalmi fellelőségvállalás
Az éghajlatváltozás és a városok CO2 kibocsátásának vitája idején a fenntartható mobilitási megoldások egyre fontosabbá válnak. Az egyik cél a tömegközlekedés modális részesedésének növelése. Nagy elvárásokat támasztanak az autonóm kisbuszok felé, a tömegközlekedés szükséges vonzerejének elérése érdekében.
Mivel rugalmasan és költséghatékonyan használhatók, az autonóm autóbuszok lehetővé teszik az üzemeltetők számára, hogy bővítsék meglévő tömegközlekedési szolgáltatásaikat és alkalmazkodjanak az igényekhez. Különösen az alacsony keresletű területeken és időszakokban várható nagyobb potenciál. Ilyenek például a vidéki területek, a városok külterületei, valamint a lakónegyedek összekapcsolása a fő közlekedési hálózattal. Ezenkívül a meglévő tömegközlekedési kínálat hiányosságait tangenciális kapcsolatokkal lehet megszüntetni. Az alacsony keresleti időszakok az éjszaka, a kora reggel vagy a hétvége.
A RABus projekt